PERKEMBANGAN TEKNOLOGI DAN KUALITAS PELAYANAN NASABAH PADA BAITUL MAAL WA TAMWIL LATANSA GONTOR

Authors

  • Annas Syams Rizal Fahmi
  • Tegar Cahyo Wibowo

DOI:

https://doi.org/10.32477/jkb.v28i2.211

Keywords:

Ease, Technological Development, Quality of Customer Service

Abstract

This study aims to determine the effect of technological developments on customer service at BMT Latansa Gontor. BMT Latansa Gontor is one of the financial institutions that runs its business activities always prioritizing the satisfaction of its customers, including serving people who want to apply for funding or save their assets. Various facilities have been offered by BMT Latansa Gontor to make it easier to carry out customer transactions. The services provided by BMT Latansa by following technological developments are not as sophisticated and as advanced as other Islamic Financial Institutions. But the best service to customers is the core of the application of current technological developments. Where most of the Latansa Gontor BMT customers have a background that is not too middle to upper so that the development of technology and services provided at this time can influence and improve services for Latansan Gontor BMT customers. Where the service makes it easier for their affairs and also increases the quality of service to BMT Latansa Gontor customers.

Author Biographies

Annas Syams Rizal Fahmi

Prodi Hukum Ekonomi Islam, Fakultas Syariah, Universitas Darussalam Gontor

Tegar Cahyo Wibowo

Prodi Hukum Ekonomi Islam, Fakultas Syariah, Universitas Darussalam Gontor

References

Amin Aziz, Amin. (2007). Kegigihan Sang Perintis. Jakarta : MAA Institute
Anggraeni, Yuliana, Pengaruh Pelayanan Berbasis Teknologi Informasi Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Di Kota Semarang. Jurnal Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Dian Nuswantoro Semarang.
Antonio, Muhammad Syafe’i. (2001). Bank Syariah. Jakarta: Gema Insani.
Arlita, Mela. (2019). Pengaruh teknologi informasi dan kualitas layanan terhadap kepuasan nasabah pada pt bank rakyat indonesia (persero), tbk. Kantor cabang makassar somba opu. Skripsi STIE Nobul Indonesia, Makasar.
Azra, Azyumardi. (2003). Berdema Untuk Semua. Jakarta: PT.Mizan Publika.
Dharmawan, Soekma Adie.(2018). Pengaruh digitalisasi perbankan melalui selfservice technology (sst) terhadap perilaku nasabah prioritas (studi kasus di pt. Bank bukopin, tbk). Jurnal Universitas Jember.
Fadillah, Mursid. (2018). Kebijakan Regulasi Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) di Indonesia. Nurani. Vol.18.No.2. Desember 2018: 9-30.
Laksana, Fajar. (2008). Manajemen Pemasaran. Malang: Yogyakarta: Graha Ilmu.
Harahap, Dewi Berlian. (2017). Pengaruh Teknologi Informasi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Mandiri Cabang Medan Aksara. Skripsi UIN Sumatera Utara.
Huda, Nurul dan Heykal, Muhammad. (2010). Lembaga keuangan Islam Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Prenada Media Group.
Ilmi, Makhalul. (2002).Teori dan Praktek Lembaga Mikro Keuangan Syariah. Yogyakarta: UII Press.
Inti dari wawancara oleh Abdul Mufid Rabbanai selaku staf BMT Latansa yang bertanggung jawab sebagai bagian lapangan, 5 April 2020 Pukul 20.00
Kasmir (2005). Etika Customer Service. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Ory Andriyani, Hafied Cangara, Rhiza S. Sadjad. (2014). Penggunaan Teknologi Informasi Online Dalam Kecepatan Pelayanan Dan Pengamanan Pada Bank Bca Makassar (Sebuah Studi Komunikasi Organisasi. Jurnal Komunikasi KAREBA Universitas Hasanuddin. Vol.3 No.1 Januari-Maret.
PINBUK(t.t), Pedoman Cara Pembentuk BMT Balai Usaha Mandiri Terpandu, PINBUK, Jakarta, hal.1
Rambat Lupiyoadi & A. Hamdani. (2018). Manajemen Pemasaran Jasa, Edisi 2. Jakarta: Salemba Empat.
Ridwan, Muhammad. (2005). Manajemen Baitul Maal Wat Tamwil. Yogyakarta: UII Press.
Rusman dkk. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta : Grafindo Persada.
Sudarsono, Heri. (2005). Bank dan Lembaga Keungan Syariah: Deskripsi dan Ilustrasi. Edisi Kedua. Yogyakarta: Ekonosia FE UII.
Supriyadi, Rambat dan Hamdani A. (2009). Manajemen Pemasaran Jasa, Jakarta: Salemba Empat
Tita Novitasari, Tita. (2019). Peran Otoritas Jasa Keuangan dalam Pengawasan Lembaga Baitul Maal wa Tamwil (BMT): Studi Kasus BMT Global Insani. Jurnal UJH-Fakultas Syariah dan Hukum UIN Syarif Hidayatullah.
Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra, (2005). Service, Quality dan Satisfication. Yogyakarta: Andi.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2008 tentang Perbankan Syariah.

Downloads

Published

25-07-2020

How to Cite

Fahmi, A. S. R., & Wibowo, T. C. (2020). PERKEMBANGAN TEKNOLOGI DAN KUALITAS PELAYANAN NASABAH PADA BAITUL MAAL WA TAMWIL LATANSA GONTOR. Kajian Bisnis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha, 28(2), 207–216. https://doi.org/10.32477/jkb.v28i2.211