PENGARUH CITRA MEREK DAN HARGA TERHADAP NIAT BELI PRODUK PADA SUPERMARKET SYARIAH DENGAN MODERASI RELIGIUSITAS

Authors

  • Diana Dwi Nina Agustin Universitas Hayam Wuruk Perbanas Surabaya
  • Yudi Sutarso Univrsitas Hayam Wuruk Perbanas Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.32477/jkb.v32i1.814

Keywords:

minat beli, citra merek, harga, religiusitas

Abstract

This research was conducted with the aim of knowing the influence of brand image and price on product purchase intentions at 212 Mart with moderate religiosity. The research method used is a quantitative method with a non-probability sampling technique with a purposive sampling method to determine the research sample. This study involved consumers or customers at 212 Mart with a sample size of 130 respondents. Data analysis was carried out with WarpPLS. The results of this research show that 1) brand image has a positive effect on purchase intention; 2) price has a positive effect on purchase intention; 3) the moderating role of religiosity is not confirmed on the influence of brand image on purchase intention; 4) the moderating role of religiosity is not confirmed in terms of the influence of price on purchase intention. For practitioners, this study provides guidance on how to manage brand image and price to increase purchase intentions.

References

Adib, H. S. (2017). Teknik Pengembangan Instrumen Penelitian Ilmiah di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Sains Dan Teknoogi, 139–157.

Ahmad, M., Tumbel, T., & Kalangi, J. (2020). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli Produk Oriflame Di Kota Manado. Jurnal Administrasi Bisnis, 10(1), 25–31. http://www.topbrand-award.com

Ain, N., & Ratnasari, T. R. (2020). Pengaruh Citra Merek Melalui Sikap Konsumen Terhadap Niat Beli ulang pada Produk Busana Muslim Zoya di Surabaya. JESTT, 2(July), 1–23.

Ananda Fairuz, M., & Nurjanah, S. (2022). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Sari Roti. 8(4), 4442–4466.

Ancok, Djamaludin, & Surososo, fuad. (2011). Psikologi Islam: Solsi Islam Atas Problema-problema Psikologi. Pustaka Pelajar.

Araffi, M., & Haryono, S. (2022). Peran Religiusitas dalam Memoderasi Persepsi, Preferensi dan Pengetahuan Terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syariah Indonesia. J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains), 7(2), 461. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.431

Arief. (2017). Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Perusahaan a-36. Jurnal Manajemen Dan Star-Up Bisnis, 2(April), 1–9.

Bahruzen, M., D, D. K., & Nugraha, P. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Pembelian Ulang Konsumen Pada Toko Ritel. Jurnal Perspektif Bisnis, 3(1), 33–43. https://doi.org/10.23960/jpb.v3i1.9

Budimansyah, S. A., & Sanjaya, V. F. (2021). KECANTIKAN HALAL SAFI DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM ( Studi Pada toko TOPSHOP Kota Bandar Lampung ). 2(2), 127–142.

Denniswara, E. P. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Promosi Terhadap Intensi Membeli Ulang Produk My Ideas. PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(4), 480–488.

Fauzia, & Sufi, retno, D. (2018). Pengaruh Religiusitas, Sertifikasi Halal, Bahan Produk terhadap Minat Beli dan Keputusan Pembelian (Survei pada Gen-M Konsumen Cadbury Dairy Milk di Kota Malang). Universitas Brawijaya.

Hermawan, H. (2016). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia Vol 2. No. 1 Juni 2016. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 2(1), 1–15.

Ibnunas, B. G., & Harjawati, T. (2021). Pengaruh Religiusitas Terhadap Minat Pembelian Produk Halal. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIMAWA), 1(2), 117–125. https://doi.org/10.32493/jmw.v1i2.10105

Kartika, Y. D., Rizani, D. A., Nofpritasari, & Sibuea, R. T. (2019). Pengaruh Kepuasan Kerja Dan Stress Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Diperusahaan Umum Badan Urusan Logistik (Perum Bulog) Divre Sumut. Jurnal Mutiara Manajemen, 4(1), 345–357.

KS, M. A., & Azisi, A. M. (2023). Agama dan Altruisme: Studi Analisis Pengaruh Religiusitas Komunitas Posko Bersama Relawan dalam Aksi Kemanusiaan di Surabaya. Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin, 21(2), 191. https://doi.org/10.18592/jiiu.v21i2.7572

Moh, kasiram. (2008). Metode Penelitian. UIN-Malang pers.

Prabaharan, M., & Selvalakshmi, M. (2020). Customers Interest in Buying an Electric Car: An Analysis of the Indian Market. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 617(December 2020), 493–509. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64849-7_44

Pratiwi, A. (2019). Pengaruh Harga terhadap Keputusan Pembelian Konsumen : Studi Kasus 212 Mart Cikaret. 2(2), 150–159. https://doi.org/10.47467/elmal.v2i2.345

Rokhmawati, Noor, H., Kncorowati, H., & Spardin, L. (2022). pengaruh harga, iklan dan citra merek terhadap minat beli honda scoopy di yogyakarta. hospitality 515, 11(1).

Rosandi Shinda, dan S. T. (2014). Pengaruh Citra Merek dan Desain Kemasan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Susu Ultra. Jurnal Pendidikan tata niaga, 2(2), 1–16.

Saifullah, M. I. (2022). Telaah historis dalam kebijakan harga menurut perspektif islam. JIEMAS: Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen dan Syariah, 1(2), 61–120.

Sari, D. P., & Nuvriasari, A. (2018). Eiger ( Kajian Pada Mahasiswa Universitas Mercu Buana Yogyakarta ). Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Bisnis, 3(2), 73–83.

Shafaei, F. (2017). The relationship between involvement with travelling to Islamic destinations and Islamic brand equity: a case of Muslim tourists in Malaysia. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22(3), 255–271. https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1232741

Sitepu, R., & Harahap, L. (2022). Analisis Pengaruh produk, harga promosi, lokasi terhaap minat beli masyarakat di supermarket berastagi ratauprapat. 581–593.

Soliha, E. (2008). Analisis Industri Ritel di Indonesia. Jurnal Bisnis dan Ekonomi (JBE), 15(2), 128. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fe3/article/view/307/

Sudaryanto, Suroso, I., Pansiri, J., Umama, T. L., & Hanim, A. (2021). Impact of culture, brand image and price on buying decisions: Evidence from East Java, Indonesia. Innovative Marketing, 17(1), 130–142. https://doi.org/10.21511/im.17(1).2021.11

sugiyono. (2018). Metode Peneltian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Sutarso, Y. (2022). The Role of Islamic Religiosity on the Relationship Between Risk, Trust, and Intention to Use Digital Payments During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Islamic Economics and Finance (IJIEF), 5(2), 177–200. https://doi.org/10.18196/ijief.v5i2.13990

Trochim, W., & Donnelly, J. (2008). The Research Methods Knowledge Base.

Wahyni, U., & Achiria, S. (2019). Peran Trend dan Motif Hijrah Terhadap Pembelian Busana Muslima Di Kota Palu. Jurnal ilmu ekonomi dan bisnis islam, 1(2).

Widayat, W., & Purwanto, H. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Keberagaman Produk, Suasana Toko Dan Lokasi Terhadap Minat Beli Konsumen Di Pasar Tradisional Wonosobo. Journal of Economic, Business and Engineering (JEBE), 2(1), 123–132. https://doi.org/10.32500/jebe.v2i1.1458

widiawati, sri hestin. (2020). Pengaruh brand image produk syariah dan religius terhadap minat menjadi nasabah bank syariah di kota kediri. pendidikan ekonomi, 5(1), 1–23.

Downloads

Published

25-01-2024

How to Cite

Dwi Nina Agustin, D., & Sutarso, Y. (2024). PENGARUH CITRA MEREK DAN HARGA TERHADAP NIAT BELI PRODUK PADA SUPERMARKET SYARIAH DENGAN MODERASI RELIGIUSITAS. Kajian Bisnis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha, 32(1), 16–28. https://doi.org/10.32477/jkb.v32i1.814