IMPLEMENTASI DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH KONSUMEN PADA LEMBAGA BIMBINGAN DAN KONSULTASI BELAJAR NURUL FIKRI (BKB NF)

Authors

  • Angki Dwi Aryani Program Studi Manajemen STIE Widya Wiwaha
  • Nita Fitriana Program Studi Manajemen STIE Widya Wiwaha

DOI:

https://doi.org/10.32477/jrabi.v3i2.730

Keywords:

digital marketing, digital media, educational institution

Abstract

This study aims to determine the factors that determine BKB Nurul Fikri in choosing digital marketing to increase the number of consumers, how to implement and the implications of digital marketing to increase the number of consumers of the Nurul Fikri Learning Guidance and Consultation Institute (BKB NF). This study uses a qualitative method because the researcher wants to get something objective by getting direct sources from the head of the branch, the head of the marketing department, tutors and students. The data collected by interview, observation and direct documentation at BKB Nurul Fikri Surakarta. The results of this study showed that the factors determined Nurul Fikri BKB in choosing digital media were to expand information, create awareness, perception, and improve service. BKB Nurul fikri has been using digital media websites and social media (youtube, Instagram and Facebook) for 7 years. The implication of using digital marketing is the increasing of quality and quantity. The increasing of quality can be showed from the Human Resource and servise while the increasing of quantity can be showed from the number of registration.

References

Afriluyanto, T. R. (2018). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 11(2), 184–197. https://doi.org/10.24090/komunika.v11i2.1365

Arifin, Z. (2018). Strategi Bersaing dalam Bisnis Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 01, 1–9.

Dermawansyah, M., & Rizqi, R. M. (2019). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Melalalui Digital Marketing Pada Home Industri Kopi Cahaya Robusta Sumbawa. Jurnal Manajemen Ekonomi Dan Bisnis, 1–5.

Hanim, L., Soponyono, E., & Maryanto, M. (2022). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 30–39. https://doi.org/10.24967/psn.v2i1.1452

Hartaroe, B. P., Mardani, R. M., & Abs, M. K. (2016). Prodi manajemen. 82–94.

I gusti Ayu, & Ni made hartini. (2019). Faktor-faktor yang menentukan keputusan konsumen membeli kerajinan perhiasan perak di puspa mega silver kap=bupaten gianyar. 01(1), 32–42.

Istiani, N., & Islamy, A. (2020). Fikih Media Sosial Di Indonesia. Asy Syar’Iyyah: Jurnal Ilmu Syari’Ah Dan Perbankan Islam, 5(2), 202–225. https://doi.org/10.32923/asy.v5i2.1586

Kotler & Fox. (1995). Strategic marketing for educational institutions. Prentice-Hall.

Kotler & Keller. (2012). Manajemen pemasaran (13th ed.). Erlangga.

Krisnayani, P., Resika Arthana, K., & Mahendra Darmawangsa, G. (2016). Analisa Usability Testing Pada website Menggunakan Metode Heuristic Evaluation. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 5(1), 98.

Laili Hidayati, N. (2018). Pengaruh Viral Marketing, Online Consumer Riviews Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Shopee Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 6(3), 77–84.

Laugu, N. (2020). Eksistensi Media Sosial, Youtube, Instagram dan Whatsapp Ditengah Pandemi Covid-19 Dikalangan Masyarakat Virtual Indonesia 1 Hendra A. PENDAHULUAN Perkembangan teknologi media yang sangat pesat serta dengan kemajuan teknologi-teknologi yang semakin har. 4(1), 41–57.

Maulana, S. M., Susilo, H., & Riyadi. (2015). Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan Online. Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 1–9.

Nofyat, Ibrahim, A., & Ambarita, A. (2018). Sistem Informasi Pengaduan Pelanggan Air Berbasis Website Pada Pdam Kota Ternate. IJIS - Indonesian Journal On Information System, 3(1). https://doi.org/10.36549/ijis.v3i1.37

Nurmi. (2017). Membangun sebsite sistem Informasi Dinas Pariwisata. Edik Informatika, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.22202/ei.2015.v1i2.1418

Sakti, B. C., & Yulianto, M. (2013). Penggunaan Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja. Interaksi-Online, 6(4), 1–12.

Situmeang, I. V. O. (2013). Pemanfaatan Media Internet melalui Situs Twitter sebagai Media Komunikasi dan Bisnis. 37–48.

Suharso agus, Wibowo Pudjo, Janamartasuhendar, Aprilyanti Rina, Suhendri, & marsin. (2021). Peningkatan Pendapatan Ekonomi Masyarakat Melalui Pelatihan Perbaikan Pengelolaan Motivasi Wirausaha, Produk & Kemasan UMKM RW 15 Kampung Sejahtera Mandiri (KSM) Teras Pancasila Binaan Dinas Koperasi & UMKM Kota Tangerang, Provinsi Banten. Abdi Dharma, 1(1), 1–6.

Widjaja, Y. R., & Winarso, W. (2019). Bisnis Kreatif dan Inovasi. 117.

Wijaya, E., & Ariyani, P. M. (2018). Pengaruh Service Marketing Mix terhadap Keputusan Nasabah untuk Menabung Pada PT. Bank Mayapada Internasional TBK Cabang A. Yani Pekanbaru. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 1(2), 283–296. https://doi.org/10.31539/costing.v1i2.263

Downloads

Published

2023-06-28

How to Cite

Aryani, A. D., & Fitriana, N. (2023). IMPLEMENTASI DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH KONSUMEN PADA LEMBAGA BIMBINGAN DAN KONSULTASI BELAJAR NURUL FIKRI (BKB NF). Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 3(2), 696 –. https://doi.org/10.32477/jrabi.v3i2.730