IMPLEMENTASI RETRIBUSI PELAYANAN PASAR SECARA ELEKTRONIK (E-RETRIBUSI) DI KABUPATEN TEMANGGUNG

Authors

  • Aditya Hendi Kurniawan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha
  • Muda Setia Hamid Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha

DOI:

https://doi.org/10.32477/jrima.v1i3.735

Keywords:

Implementation, Market Service Retribution, E-Retribution

Abstract

This study aims to evaluate the implementation of electronic market service fees (E- Retribution) in Temanggung Regency. The research was conducted at the Office of Cooperatives, Small and Medium Enterprises and Trade, Temanggung Regency in December 2022. This type of research is descriptive qualitative. Data collection techniques using interviews, observation and documentation.The data analysis used is Miles and Huberman's Interactive Data Analysis Model which consists of data reduction, data presentation and conclusion/verification.The research results show that:

The stages in implementing market service fees electronically (E-Retribution) are coordination of parties related to E-Retribution, making E-Retribution applications, making merchant NPWRDs, socializing E-Retribution to market traders, and appointing special officers to carry out assistance and E-Retribution assistance

Obstacles faced in implementing E-Retribution are that the internet network is not optimal, there are frequent disruptions to the E-Retribution application system with MPOS, a balance filling system that is not practical, Standard Operational Procedure (SOP) does not yet exist, application dashboard displays and features are not all presented in the E- Retribution application.

3). Efforts in implementing E-Retribution are coordinating with the Office of Communication and Informatics to handle the internet network, coordinating with E-Retribution application vendors and Bank Jateng to overcome disruptions to the E-Retribution system, E-Retribution SOPs are being prepared and discussed internally by the Service and coordination with parties vendor regarding the addition of data search features and adjustments to the appearance of the E-Retribution application dashboard according to needs so that it will be easier to understand.

References

Aulia, W. (2021). Upaya Pencapaian Target Pendapatan Asli Daerah (PAD) yang Bersumber Dari Retribusi Daerah Melalui Transaksi Non Tunai di Kabupaten Purworejo. STIEWW.

Brotodihardjo, R. S. (2013). Pengantar Ilmu Hukum Pajak. Banjarmasin: Refika Aditama. Follet, M. P. (2005). Manajemen. Jakarta: Indeks.

Guntur, S. (2004). Implementasi dalam Birokrasi Pembangunan. Jakarta : Balai Pustaka.

Gutomo, N. A. (2021). Analisis Penyusunan Database Potensi Pendapatan Asli Daerah pada Pemerintah Kabupaten Purworejo. Program Magister Manajemen Stie Widya Wiwaha Yogyakarta.

Hamalik, O. (1992). Studi Ilmu Sosial Pengetahuan Sosial. Bandung : CV. Mandar Maju. Harsono, H. (2002). Implementasi Kebijakan dan Politik. Jakarta: Grafindo Jaya.

Grafindo Jaya Hidayat, R. (2014). E-Procurement & Penumbuhan Iklim Usaha Daerah: Hasil Penelitian di Indonesia (Studi pada Empat Daerah: Surabaya, Jember, Sampang, dan Kediri). Yogyakarta: Lembaga Ladang Kata.

Indonesia, P. (n.d.). Undang- Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Otonomi Daerah.

Sekretariat Negara. Jakarta.

Instruksi Presiden Nomor 3 Tahun 2003. (n.d.). Kebijakan dan Strategi Nasional Pengembangan E-Governmento Title.

Istiarni, Dwi, P. R., & Hadiprajitno, P. B. (2014). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat , Kemudahan Penggunaan dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Berulang Internet Banking Dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening. 3(2), 1.

Jessica, H., Ariany, R., & Ameliza, K. (2022). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENGELOLAAN E-RETRIBUSI DI KOTA BUKITTINGGI. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 2(1), 256–268.

Kabupaten Temanggung. (n.d.-a). Peraturan Daerah nomor 13 Tahun 2012 tentang Retribusi Pelayanan Pasar Kabupaten.

. (n.d.-b). Peraturan Daerah nomor 2 Tahun 2019 Tentang Pembangunan Jangka Menengah Daerah Kabupaten Temanggung Tahun 2018-2023.

Kartika, & R, N. (2019). Implementasi Program Retribusi Pasar Sebagai Upaya Pemerintah Kota Semarang Mewujudkan Good Governance Tahun 2019. Universitas Diponegoro.

Keputusan Presiden Republik Indonesia nomor 3 Tahun 2021 Tentang Satuan Percepatan dan Perluasan Digitalisasi Daerah. (n.d.).

Magdalena, M., Sediyono, E., & Marwata, M. (2018). Analisis Penerimaan Teknologi E- retribusi Pasar dengan Pendekatan Theory of Reasoned Action. JSINBIS (Jurnal Sistem Informasi Bisnis), 8(2), 174–180.

Manulang, M. (1990). Dasar‐ dasar Manajemen. Jakarta : Ghalia Indonesia. Mardiasmo. (2016). Perpajakan (Edisi Revi). Yogyakarta Andi.

. (2011). Perpajakan (Edisi Revi). Yogyakarta:Andi.

Milles, & Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta : Universitas Indonesia. Nasution, A. (2000). Demokrasi dan Problema Otonomi Daerah. Bandung : Mandar Madju. Nasution, S. (1988). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung : Tarsiti.

Novitasari, D. (2019). Daya Dukung Kesiapan E-Retribusi Pasar Blambangan Kabupaten Banyuwangi.

Nugroho. (2003). Good Governance. Bandung : Mandar Maju.

Nugroho, & Dwijodijoto, R. (2003). . Kebijakan Publik: Formulasi, Implementasi, Evaluasi.

Jakarta : PT. Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia.

Pemerintah Indonesia. Undang – Undang Nomor 9 Tahun 2019 tentang Pajak dan Retribusi Daerah. Sekretariat Negara Jakarta Pemerintah.

Sedarmayanti. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia, Reformasi Birokrasi Manajemen Pegawai Negeri Sipil. Bandung : Rafika Aditama.

Siahaan, M. P. (2016). Pajak Daerah dan Retribusi Daerah (Edisi Revi). Jakarta : Rajawali Pers.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardoyo, Iviq, E., & Rahayu, H. (2018). Optimalisasi Potensi dan Efektivitas Penerimaan Retribusi Pasar di Pasar Wage Purwokerto Kabupaten Dati II Banyumas. Jurnal Widya Cipta, II(1), 194.

Sulaiman, A. (2000). Pengantar Keuangan Negara dan Daerah. Jakarta : STIA-LAN Press. Sule, & Tisnawati, E. (2009). Pengantar Manajemen. Jakarta : Kencana Perdana Media Goup.

Sunarto. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Amus. Sutrisno, H. (2003). Metodologi Research (Jilid 1). UGM.

Tersiana, A. (2018). Metode Penelitian. Penerbit Yogyakarta.

Undang-undang nomor 28 Tahun 2009 tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. (n.d.). Usman, & Nurdin. (2002). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Widyastuti, (2010) Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, Kepercayaan Konsumen Terhadap Pengaplikasian Layanan Mobile Banking. http://sinformasi.files.wordpress.com/2010/02.pdf

Yani, A. (2004). Hubungan Keuangan antara Pemerintah Pusat dan Daerah di Indonesia.

Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Yuliani, F. (2012). Analisis Pelaksanaan Pemungutan Retribusi Pasar Cik Puan Kota Pekanbaru.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Kurniawan, A. H., & Hamid, M. S. (2023). IMPLEMENTASI RETRIBUSI PELAYANAN PASAR SECARA ELEKTRONIK (E-RETRIBUSI) DI KABUPATEN TEMANGGUNG. Jurnal Riset Manajemen Akuntansi Indonesia, 1(3), 445 –. https://doi.org/10.32477/jrima.v1i3.735