ANALISIS EFEKTIFITAS MEDIA PROMOSI TERHADAP PENERIMAAN MAHASISWA BARU (PMB) DI STIKES AL ISLAM YOGYAKARTA
Keywords:
Effectiveness, Promotional Media, New Student Admission (PMB)Abstract
Competition between universities is now getting tougher, especially Yogyakarta has 136 units of higher education which has several categories including academic, polytechnic, high school, institute, and university. STIKES Al Islam is a private health college located in LLDIKTI region V. The number of students there are 79 students consisting of S1 and D3 nursing. Promotional media used by STIKES Al Islam are online media, print media, and others. In the last five years 2017 to 2021 the number of students enrolled did not match the specified target. The purpose of this study was to determine the promotion carried out, the factors that affect the ineffectiveness of promotional media. This type of research is descriptive qualitative with 8 informants consisting of students and the relevant PMB committee. The results of the study found that Instagram was the most accessed media by students who entered STIKES Al Islam. Factors that affect the ineffectiveness of promotional media, the marketing mix is not optimal, namely direct marketing, advertising, lack of marketing strategies, and less than optimal use of media for promotion.
References
Abidin, Zainal. (2020). Kewirausahaan dan Bisnis untuk Keperawatan. Bogor : Mitra Media
Abadi, Husnul. (2020). Artikel https://hot.liputan6.com/read/4569178/pengertian- analisis-menurut-para -ahli-kenali-fungsi-tujuan-dan-jenisnya diakses pada 17-05-2022
Atmoko, BD. (2012). Instagram Handbook.Jakarta : Media Kita
Alfabeta.Sugiyono, (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Assauri, S. (2013). Manajemem Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Bestriandita dkk. (2017). Analisis Perbandingan Efektivitas Iklan Menggunakan EPIC Model Terhadap Mahasiswa UII Yogyakarta. Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami), 1(1), 214–220.
Cahya, Agus Dwi dkk. (2021). Memanfaatkan Marketplace Sebagai Media Promosi Untuk Meningkatkan Penjualan diTengah Pandemi Covid 19. Yogyakarta : Economic, Accounting, Managemenwt dan Bussines Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
Durianto, Darmadi, C., & Liana. (2003). Inovasi Pasar dengan Iklan yang Efektif.
Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
Effendy, A. A., & Sunarsi, D. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Kemampuan Dalam Mendirikan UMKM Dan Efektivitas Promosi Melalui Online Di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 4(3), 702–714
Hermawan, Latius dkk .(2015). Pemanfaatan Augmanted Reality Sebagai Media Informasi Kampus Menggunakan Brosur. Palembang : Sekolah Tinggi Teknik Musi Palembang
Kasanova, R. (2016). Penggunan Teknik Persuasif Dalam Iklan Ria Kasanova Abstrak. Jurnal Ilmu Bidang Bahasa Dan Sastra Indonesia,1(2),1–10. http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_komp osisi/article/view/122
Kotler, P dan Keller K.L. (2016). Marketing Managemen, 15th Edition : Pearson Education,Inc
Madani, Miftahul dkk. (2018). Penerapan Augmented Reality Pada Media Promosi (Brosur) STMK Bumigora Mataram Berbasis Android . Yogyakarta : AMIKOM Yogyakarta
Muttaqin, Zainal. (2011). Facebook Marketing Dalam Komunikasi Pemasaran Moderen Jurna l,Vol 1. No. 2 . Jombang : Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu) Jombang
Nabila, N. M. & Sastika,, W. (2018). Efektivitas iklan jne melalui media sosial instagram menggunakan metode epic (empathy, persuasion, impact, dan communication) kota Bandung tahun CITY IN 2018. 4(3), 950–958
Nasrullah, R. (2015). Media Sosial. Bandung : Simbiosa Rekatama Media
Puspitarini, Dinda Sekar dkk. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 3 No 1 : Program Studi Komunikasi , Fakultas Komunikasi dan Bisnis Unt=iversitas Telkom
Prasetyo, D. D., Yulianto, E., & Sunarti. (2016). Pengaruh Iklan Secara Online terhadap Keputusan Pembelian (Survey pada Mahasiswa Pengguna Produk Telkomsel 4G LTE). Jurnal adminitrasi bisnis ,vol 41, 170-174.
Rangkuti, F. (2009). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus Integreted Marketing Communication. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama
Santoso, Erica D dkk. (2019). Benarkah Iklan Online Efektif Untuk Digunakan Dalam Promosi Perusahaan. Malang : Universitas Ma Chung Malang
Sauqi, Ahmad. (2020). Penerimaan Mahasiswa Baru. https://uniramalang.ac.id/lembaga/lembaga-penerimaan-mahasiswa-baru/ Diakses pada 16-06-2022
Sarofah, Ina dkk. (2021). Strategi Pemasaran Mahasiswa Baru Pada Masa Pandemi Covid 19 di Universitas Ivet Semarang. Semarang : Fakultas Keguruan dan Pendidikan , Universitas IVET
Sugiyono, 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono, 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sunarsih, T dkk. (2018). Kewirausahaan Bidang Kesehatan . Yogyakarta : Gosyen Publishing
Suryaningsih, I. B & Nugraha, K. S. W. 2018. Epic Model: Efektivitas Iklan Destinasi Wisata Kabupaten Banyuwangi Terhadap Minat Berkunjung Ulang Wisatawan Domestik. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 8–16. https://doi.org/10.33369/insight.13.2.8-16
Syafitri, Irmayani (2020). "Pengertian Analisis, Fungsi dan Tujuan, Jenisnya Beserta Contoh Analisis". nesabamedia.com. Diakses tanggal 2022-05-06.
Syahda, S.W. Alifarose. (2020). Efektifitas Pembelajaran Basis Online di IAIN Tulungagung Dengan Adany Kebijakan Physical Distancing Era Pandemi Covid 19, Jurnal Ilmiah Mananajemen , vol 2, no 1 . Tulungangung : IAIN Tulungagung
Swastha, B, D. (2014). Manajemen Pemasaran. BPFE: Yogyakarta.
Tumagor, Amirrudin dan Machasin. (2022). Strategi Pemaaran dan Pemberdayaan UMKM Pada Masa Covid 19. Yogyakarta : K- Media
Yusuf Muhammad dan Miah Said. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran.
Makassar : Sah Medika
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aini Hidayati , Jazuli Akhmad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.