Pengaruh Harga, Kualitas Produk, dan Lokasi Terhadap Minat Beli di Porong Wei
DOI:
https://doi.org/10.32477/jrm.v12i2.1176Keywords:
price, product quality, Location, purchase intentionAbstract
Consumer puchase intention is a crucial determining factor in business success, especially in the highly competitive food and beverage industry. Entrepreneurs in the food and beverage industry must be able to increase and maintain consumer puchase intention to sustain and grow their business. If consumer puchase intention declines, the business may face serious threats that could lead to losses and even failure. Based on this, this research was conducted to examine the influence of price, product quality, and location on puchase intention at Porong Wei Signature Pakuwon Mall Surabaya. Using purposive sampling, 130 respondents from Surabaya, consisting of those who had and had not visited Porong Wei Signature Pakuwon Mall Surabaya, participated in this study. Data analysis was conducted using multiple linear regression and SPSS version 26 software to test validity, reliability, classical assumptions, and research hypotheses. The results show that price and location variables have a significant positive effect on consumer puchase intention, while product quality has a positive but insignificant effect. The findings of this study provide important implications for entrepreneurs and marketers to develop marketing strategies to increase consumer puchase intention.
References
Ananda, S., Ferdinand, A. T., & Astuti, S. R. T. (2016). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Citra Perusahaan, Promosi dan Brand Awareness Terhadap Minat Beli Studi pada Bukit Anugrah Abadi.
Aningsih, R., Broto, B. E., & Melia, Y. (2024). Pengaruh Iklan, Harga, Kualitas Produk, dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen dalam Belanja Online di Shopee. YUME : Journal of Management, 7(1), 695-706.
Arinawati, E., & Suryadi, B. (2021). Penataan Produk (C3) Kompetensi Keahlian: Daring dan Pemasaran. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Ekalidia, L., & Mahmud. (2025). Pengaruh Citra Merek, Promosi Penjualan, dan Ulasan Produk Terhadap Minat Beli Moisturizer Somethinc di Wilayah Kecamatan Tanah Abang. IKRAITH-EKONOMIKA, 8(2), 235-245.
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). 2nd Edition, Sage Publications Inc., Thousand Oaks, CA.
Handayani, M., Jayadilaga, Y., Fitri, A. U., Rachman, D. A., & … (2023). Sosialisasi dan Pengenalan Aplikasi Pengolahan Data SPSS pada Mahasiswa Administrasi Kesehatan Fakultas Ilmu Keolahragaan dan Kesehatan. JIPM : Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 1(2), 24-32.
Handayani, T., & Fathoni, M. A. (2019). Buku Ajar Manajemen Pemasaran Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press.
Iwan, S. N., & Adi Prakoso, F. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Lazada (Studi di Wilayah Jakarta Selatan). Prosiding Konferensi Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi (KNEMA), 1.
Kasman, D. J., Abdillah, & Yusuf, M. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen Marketplace Lazada. Jurnal Economina, 2(9), 2274-2293.
Latif, E. A., Setiabudhi, H., Prasetyaningrum, D., Syafi’ah, & Wahidah, U. (2025). Pelatihan Analisis Data Kuantitatif Menggunakan SPSS dalam Penyusunan Skripsi Bagi Mahasiswa di Cilacap. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(12), 5569-5574.
Laura, N., & Afivah, M. (2022). Pengaruh Lokasi dan Keragaman Produk Terhadap Minat Beli UMKM di Sepanjang Jalan Semangka. Owner : Riset & Jurnal Akuntansi, 6(3), 2624-2631.
Lesninghati, R. (2023). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, dan Lokasi Terhadap Minat Beli Konsumen Dalam Membeli Beras (Studi Kasus Pada Konsumen Beras UD Rahayu di Blora).
Liana, A., Annisa, W., Mahardika, D., & Sanjaya, V. F. (2023). Pengaruh Lokasi Usaha, Cita Rasa, dan Harga Terhadap Minat Beli Produk (Studi pada Konsumen Steaky Steak). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 127–150.
Manope, C. W., Tumbuan, W. J. F. A., & Mandagie, Y. (2019). Pengaruh Kualitas dan Harga Pasar Terhadap Keputusan Pembelian Biji Pala Pada Pedagang Pengumpul di Pulau Siau. Jurnal EMBA, 7(4), 4514-4523.
Mardia, M., Hutabarat, M. L. P., Simanjuntak, M., Sipayung, R., & ... (2021). Strategi Pemasaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Meutia, Rizka, & Maya, H. (2020). Manajemen Pemasaran : UKM dan Digital Sosial Media. Yogyakarta : CV Budi Utama.
Moko, W., Basuki, A., & Risanto, Y. (2021). Manajemen Kinerja: Teori dan Praktik. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Nasruddin, Prioyono, A. A., & Rahman, F. (2020). Pengaruh Faktor Lokasi, Kelengkapan Produk, Harga, dan Promosi Terhadap Pembelian Ulang Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen Tiara Toserba Desa Banjarwati Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan). Jurnal Ilmiah Riset Manajemen, 9(10), 130-145.
Noviani, N.K. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada Siswa SMA Negeri 2 Pamona Selatan.
Priansa, D.J. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta.
Rahima, P. (2018). Pengaruh Celebrity Endorser di Media Sosial Instagram Dalam Promosi Produk Hijab Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus Pada Akun Instagram @wiriamaeazzahra. Seminar Nasional Dan Call for Paper: Manajemen, Akuntansi, Dan Perbankkan, 50–60.
Ratnasari, A. D., & Harti. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Lokasi, dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian di Djawi Lanbistro Coffee and Resto Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 4(3), 1–11.
Sahabuddin, R., Maulana Arif, H., Dg Manai, S., & … (2023). The Influence of Brand Image, Product Quality, and Price on Buying Interest of Wizzmie Consumers in Makassar City. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis (JIMBI), 4(2), 230–237. https://doi.org/10.31289/jimbi.v4i2.2775
Salfina, L., & Gusri, H. (2018). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, dan Harga Terhadap Minat Beli Pakaian Anak-Anak (Studi Kasus Toko Rizky dan Afdal Pariaman). Jurnal Indovisi, 1(1), 83–100. https://doi.org/10.30985/ji.v1i1.5
Santoso, J. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, dan Tingkat Perputaran Persediaan Pada Nilai Perusahaan Consumer Goods yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Selama Periode 2016–2018.
Sari, U. K., Setyadi, H. J., & Widagdo, P. P. (2023). Evaluasi Kesuksesan Sistem Informasi Terpadu Layanan Prodi (SIPLO) Menggunakan Model Delone Dan Mclean Pada Fakultas Teknik Universitas Mulawarman. Adopsi Teknologi dan Sistem Informasi (ATASI), 2(1), 48-58.
Sinambela , Lijan., & Sinambela, Sarton. (2021) Metodologi Penelitian Kuantitatif : Teoretik Dan Praktik; Editor: Monalisa.
Sopang, F. I. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Eceran (Retail Marketing Mix) yang Menentukan Tingkat Kepuasan Konsumen Swalayan Maju Bersama. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 2(4), 1-14.
Sopingi, I., Haryanti, P., & Santoso, R. P. (2024). Pengaruh Label Halal, Variasi Produk, Kualitas Produk, dan Harga Kompetitif Terhadap Minat Beli. Edunomika, 8(1), 1-11.
Sugiyono, (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Thejaya, G., & Antonio, T. (2025). The Role of Consumer Satisfaction in Mediating Product Quality and Online Service Quality on Repeat Product Purchase Desicions. Journal of Tourism, Culinary, and Entrepreneurship, 5(1), 189-199.
Tsaniya, R., & Telagawathi, N. L. W. S. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga terhadap Minat Beli Konsumen di Kedai Kopi Nau Kecamatan Seririt. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 5(1), 32–39. https://doi.org/10.23887/jmpp.v5i1.34390
Widarti, P. (2022). Industri Kafe & Restoran Jatim Diyakini Tumbuh 30 Persen. Online at https://surabaya.bisnis.com/read/20220827/532/1571085/industri-kafe-restoran-jatim-diyakini-tumbuh-30-persen. Accessed 3 February 2025.
Woniman, Lesmana, I., & Busro, M. A. (2023). Pengaruh Lokasi dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen di Pasar Tradisional Pucung Raya Jatimulya Kota Depok Jawa Barat. JIMP: Jurnal Ilmiah Manajemen Profetik, 1(1), 31-36. https://doi.org/10.55182/jimp.v1i1.231
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Stefanie Adamas Samjaya, Jesselyn Soesanto, Ivana Grasielda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.