PENGARUH HARGA, KUALITAS LAYANAN DAN PROGRAM PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN BERKELANJUTAN
DOI:
https://doi.org/10.32477/jrm.v8i1.243Keywords:
Pricing, service quality, promotion, satisfaction, sustainable purchasing decisionAbstract
This study examined the effect of price, service quality and promotion on sustainable purchasing decisions. The sample used was 60 respondents with the criteria of respondents who used Mamochi products in Yogyakarta. The data was collected using non probability sampling method with purposive sampling technique. The results of the validity test with the Pearson correlation criteriagreather than 0.254 (r table), showed that all indicators were valid, as well as the reliability test with Cronbach alphagreather than 0.6. The results of the mediation test show that consumer satisfaction mediates the effect of price on repurchase decisions, while the quality of service and promotion programs have an effect on repurchase decisions not mediated by customer satisfaction. As for partial testing of price variables, service quality has an effect on satisfaction, while promotion has no effect. Likewise, the variables of price, promotion and customer satisfaction have an effect on repurchase decisions, while service quality has no effect on re-purchase decisions. For the simultaneous test results, price variables, service quality and promotion have an effect on customer satisfaction.
References
Alfred, O. (2013). Influences of Price And Quality On Consumer Purchase Of Mobile Phone In The Kumasi Metropolis In Ghana A Comparative Study. European Journal of Business and Management, 5(1), 179.
Azwar. (1996). Menjaga Mutu Pelayanan Kesehatan. Pustaka Sinar Harapan.
Blattberg, R., & Neslin, S. A. (1990). Sales Promotion: Concepts, Methods and Strategies. Prentice Hall.
Evelina, N., Waloejo, H. D., & Listyorini, S. (2013). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Perdana Telkomflexi (Studi kasus pada konsumen TelkomFlexi di Kecamatan Kota Kudus Kabupaten Kudus). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(1), 203–213.
Farida, N. (2014). Analisis Model Kepuasan terhadap Pembelian Ulang. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 5(2), Article 2. https://doi.org/10.15294/jdm.v5i2.3661
Fauzi, M. R., & Mandala, K. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, dan Inovasi Produk terhadap Kepuasan untuk Meningkatkan Loyalitas. E-Jurnal Manajemen, 8(11), 6741–6761. https://doi.org/10.24843/EJMUNUD.2019.v08.i11.p18
Hasan, M. (2009). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.
Irawan. (2009). 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. PT. Elex Media Komputindo.
Kotler, P. (2003). Marketing Management (11 ed.). Pearson Education, Inc.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2001). Prinsip-prinsip Pemasaran (11 ed.). Erlangga.
Laksana, F. (2008). Manajemen Pemasaran Pendekatan Praktis. Graham Ilmu.
Listiawati, L., Afriani, R. I., & Solehan, T. (2017). Pengaruh Promosi dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen di PT. Indomaret Suralaya, Merak-Banten. Jurnal Riset Akuntansi Terpadu, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.35448/jrat.v10i2.4256
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi. Salemba Empat.
Misbauddin, & Hasan, M. (2014). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Bumi Aksara.
Murwanti, S., & Pratiwi, A. P. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Promosi terhadap Minat Beli Ulang Jasa Service Motor dengan Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Bengkel Motor AHASS Cabang UMS). Prosiding Seminar Nasional Riset Manajemen & Bisnis Perkembangan Konsep dan Riset E-Business di Indonesia. http://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/8984
Palma, M. A., & Andjarwati, A. L. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kemudahan, dan Harga terhadap Niat Beli Ulang dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pelanggan Produk Fashion Melalui Toko online di Surabaya). Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 16(1), 84–104. https://doi.org/10.17970/jrem.16.60106.ID
Pertiwi, N., & Harianto, M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Minat Beli Kembali Produk Pestisida Pada PT. Perusahaan Perdagangan Indonesian (Persero) Cabang Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 6(2), 1–15.
Peter, J. P., & Olson, J. C. (2012). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran (9 ed.). Erlangga.
Putra, A. B., Lapian, J., & Lumanauw, B. (2014). Bauran Pemasaran Pengaruhnya Terhadap Minat Membeli Kembali Voucher Isi Ulang Telkomsel. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.35794/emba.v2i3.5567
Redjeki, R., & Ngatno, N. (2019). Peningkatan Pembelian Ulang melalui Promosi, Citra Perusahaan, Pelayananan dengan Mediasi Kepuasan Pelanggan. Jurnal Audience, 2, 40–55. https://doi.org/10.33633/ja.v2i1.2694
Rismiati, C., & Suratno, B. (2001). Pemasaran Barang dan Jasa. Kanisius.
Siregar, S. (2014). Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif. PT. Bumi Aksara.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Manajemen. Alfabeta.
Sunyoto, A. (2007). Analisis Regresi dan Korelasi Bivariat Ringkasan dan Kasus. Amara Books.
Swastha, B. (1996). Azas-Azas Marketing (3 ed.). Liberty.
Swastha, B., & Irawan. (2008). Manajemen Pemasaran Modern (2 ed.). Liberty.
Tanzeh, A. (2013). Metodologi Penelitian Praktis. Teras.
Tjiptono, F. (2006). Strategi Pemasaran. Andi Offset.
Wangi, A. S., Pandjaitan, D. R. H., & Ramelan, M. R. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan Website Terhadap Niat Pembelian Kembali Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Konsumen Lazada. Co.Id Di Bandar Lampung. PROSIDING SEFILA, 219–226.
Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS Dalam Penelitian. Gava Medika.
Wijaya, C. V. (2017). Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen Depot Madiun Masakan Khas Bu Rudy. Agora, 5(1), 53507.