DAMPAK PENGGUNAAN EKONOMI DIGITAL TERHADAP BIAYA TENAGA KERJA PADA UMKM INDUSTRI BAKPIA DI KOTA YOGYAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.32477/jrm.v9i2.449Keywords:
Digital Economy, MSME, WagesAbstract
This study aims to analyze the use of the digital economy in the Bakpia MSME industry in Yogyakarta City and determine the effect of the digital economy, length of business, owner last education, number of machines used, and age of business owner on labor wages paid by business owners. The method used is descriptive statistics and multiple regression analysis. The results showed that the digital economy run by the Bakpia MSME industry in Yogyakarta mostly used 2 to 3 gadgets, and internet costs were less than Rp. 200,000 per month, used 2 to 3 E-commerce and 2 to 3 social media. The digital economy does not affect the labor wages paid by business owners, the length of business and the level of education of business actors also do not affect the number of labor wages paid, while the number of machines used has a positive effect on the labor costs paid, while the age of the business owner has a negative effect. of labor costs paid.
References
BPS DIY (2016) Potensi Usaha Kecil Mikro, Sensus Ekonomi Indonesia.
Bachtiar, P. P., Diningrat, R. A., Kusuma, A. Z. D., Izzati, R. Al, & Diandra, A. (2020). Who Is Digital Economy for? Toward an Inclusive Digital Economy in Indonesia The SMERU Research Institute. In Smeru Research Institute. https://smeru.or.id/en/content/
Bawinti, I., Kawung, G. M. V, & Luntungan, A. Y. (2018). Pengaruh Pengeluaran Pemerintah Dan Investasi Swasta Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 18(4), 23–33.
Bayu, D. J. (2020). Jumlah Pengguna Internet di Indonesia Capai 196,7 Juta.
Katadata.Co.Id, November, 2020. https://databoks.katadata.co.id/datapublish /2020/11/11 diakses 5 Januari 2022
Talscott, Don (2009) Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing the World. New York: Mc Graw-Hill.
Erlangga Hartanto. (2021) Pengembengan Ekonomi Digital di Indonesia, Tidak Hanya Target Pasar Tapi Harus Jadi Pemain Globel, Siaran Pers 10 November 2021. kominfo.gi.id diakses 25 Januari 2022.
Hager, G., & Wellein, G. (2021). Pppp. Introduction to High Performance Computing for Scientists and Engineers, 194–210. https://doi.org/10.1201/ebk1439811924-14
Gujarati, D and Porter., D.C. (2012). Basic Econometrics, 5th Edition. New York: McGraw-Hill
Infokomputer diakses 5 Januari 2022
internetworldstats, 2022 diakses 5 Januari 2022
Iskandar. (2017). Pengaruh Pendapatan Terhadap Pola Pengeluaran Rumah Tangga Miskin. Samudra Ekonomika, 1(2), 127–134.
Kementrian Komunikasi dan Informasi. (2019). Perkembangan Ekonomi Digital di Indonesia: Strategi dan Sektor Potensial. 1–68.
Kristiyanti, M., & Rahmasari, L. (2017). Website sebagai Media Pemasaran Produk-Produk Unggulan UMKM di Kota Semarang | Kristiyanti | Jurnal Aplikasi Manajemen. JAM (Jurnal Aplikasi Manajemen), 13(2). https://jurnaljam. ub.ac.id/index.php/jam/article/view/760
Lidwina, A. (2021). Penggunaan E-Commerce Indonesia Tertinggi di Dunia. KataData, April, 2021. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/06/04/
MASLAKHAH. (2017). Peran Pemerintah dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 10–13. http://eprints. stainkudus.ac.id/841/6/6. BAB II.pdf
Masniadi, R. (2012). Dan Investasi Terhadap Tingkat Pendapatan Per. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 10.
Maulana, S. M., Susilo, H., & Riyadi. (2015). Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan Online (Studi Kasus Pada Toko Pastbrik Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 1–9.
Mona, M., Kekenusa, J., & Prang, J. (2015). Penggunaan Regresi Linear Berganda untuk Menganalisis Pendapatan Petani Kelapa. Studi Kasus: Petani Kelapa Di Desa Beo, Kecamatan Beo Kabupaten Talaud. D’CARTESIAN, 4(2), 196.
https://doi.org/ 10.35799/dc.4.2.2015.9211
Putri, Y., Amar, S., & Aimon, H. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pertumbuhan Ekonomi Dan Ketimpangan Pendapatan Di Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi, 3(6), 102918.
Kementrian Komunikasi dan Informasi. (2019). Perkembangan Ekonomi Digital di Indonesia: Strategi dan Sektor Potensial. 1–68.
Lidwina, A. (2021). Penggunaan E-Commerce Indonesia Tertinggi di Dunia. KataData, April, 2021. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/06/04/
Sari, N. A. (2019). Pengaruh Perkembangan Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan Pelaku Usaha Umkm Di Kota Makassar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Setiawan, A. B. (2018). Revolusi Bisnis Berbasis Platform Sebagai Penggerak Ekonomi Digital Di Indonesia. Masyarakat Telematika Dan Informasi : Jurnal
Penelitian Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 9(1), 61.https://doi.org/ 10.17933/ mti.v9i1.118
Syahudin, D. (2019). Pengaruh Gadget Terhadap Pola Interaksi Sosial danKomunikasi Siswa. GUNAHUMAS Jurnal Kehumasan, 2(1), 273–282.
Undang-Undang N0 13 Tahun 2013 Tentang Tenaga Kerja
WartaJogja (2022) Koperasi Sumekar, Koperasi Para Pengrajin Bakpia di Sentra