KINERJA PELAYANAN PUBLIK DESA CATURTUNGGAL KECAMATAN DEPOK KABUPATEN SLEMAN

Authors

  • Fuad Nurcahyo Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha
  • Moh. Mahsun Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha

DOI:

https://doi.org/10.32477/jurima.v1i1.758

Keywords:

Performance, Publik service, Competence

Abstract

Research on the performance of publik service officers at the Caturtunggal Village Government with the aim of reviewing aspects of human resource competence and the Decree of the Minister of State Apparatus Empowerment Number 63 of 2003 on measuring the performance of publik service officers of the Caturtunggal Village Government based on productivity, publik service orientation, responsiveness, responsibility and accountability. The research method used is quantitative by describing the performance of publik service officers in the Caturtunggal village government, Depok District, Sleman Regency. The results of the research on measuring the performance of the publik service apparatus of the Caturtunggal Village Government by using a percentage index on the factors that affect performance are Publik Service Productivity of 86.00% with Very Good criteria, Publik Service Orientation of 85.38% with Very Good criteria, Responsiveness of 84.84% with Very Good criteria Good, Responsibility is 84.38% with Very Good criteria and Accountability is 81.41% with Good criteria. The overall performance of the apparatus is 85.16% with very good criteria. The review of aspects of human resource competence in the performance of publik service officers of the Caturtunggal Village Government are as follows: financial aspects, community satisfaction aspects, apparatus satisfaction aspects, stakeholder satisfaction aspects and time aspects. Review of service standards of service personnel in accordance with the Decree of the Minister of Administrative Reform No. 63 of 2003 on publik services with the dimensions of Service Procedures being good, Completion Time is good enough, Details of Service Costs are good, Facilities and Infrastructure are adequate, Competence of Service Providers is maximized and adequate.

Penelitian pada kinerja aparat layanan publik pada Pemerintah Desa Caturtunggal dengan tujuan untuk tinjauan aspek kompentensi sumber daya manusia dan Keputusan Menteri Pendayaagunaan Apartur Negera Nomor 63 Tahun 2003 pada pengukuran kinerja aparat layanan publik Pemerintahan Desa Caturtunggal dengan berdasarkan produktivitas, orientasi pelayanan publik, responsivitas, responbilitas dan akuntabilitas. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan mendiskripsikan kinerja aparat layanan publik yang terdapat pada pemerintah desa Caturtunggal Kecamatan Depok Kabupaten Sleman. Hasil penelitian pengukuran kinerja aparat layanan publik Pemerintah Desa Caturtunggal dengan menggunakan indeks presentase pada faktor-faktor yang mempengaruhi keinerja adalah Produktivitas Layanan Publik sebesar 86.00% dengan kriteria Sangat Baik, Orientasi Pelayanan Publik sebesar 85.38% dengan kriteria Sangat Baik, Responsivitas sebesar 84.84% dengan kriteria Sangat Baik, Responbilitas sebesar 84.38% dengan kriteria Sangat Baik dan Akuntabilitas sebesar 81.41% dengan kriteria Baik. Kinerja aparat secara keseluruhan sebesar 85.16% dengan kriteria Sangat Baik. Tinjauan aspek pada kompetensi sumber daya manusia dalam kinerja aparat layanan publik Pemerintah Desa Caturtunggal adalah berikut: Aspek finansial, Aspek kepuasan masyarakat, Aspek kepuasan aparat, Aspek kepuasan stakeholder dan Aspek waktu. Tinjauan standar layanan aparat layanan sesuai dengan Keputusan Menteri Pendayaagunaan Apartur Negera Nomor 63 Tahun 2003 pada pelayanan publik dengan dimensi Prosedur Pelayanan sudah baik, Waktu Penyelesaian sudah cukup baik, Rincian Biaya Pelayanan sudah baik, Sarana dan Prasarana sudah memadai, Kompetensi Petugas Pemberi Pelayanan sudah maksimal dan memadai.

References

Assery, S., Tjahjono, H. K., Palupi, M., & Dzakiyullah, N. R. (2020). The role of conflict resolution on supply chain performance. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3).

Azam Awang. (2010). Implementasi pemberdayaan pemerintah desa: studi kajian pemberdayaan berdasarkan kearifan lokal di Kabupaten Lingga, Provinsi Kepulauan Riau. Yogyakarta : Pustaka

Chairul Saleh, Syeh Assery and Nur Rachman Dzakiyullah, 2018. Supply Chain: Partnership, Capability and Performance (A Case Study on Service Companies at Yogyakarta Indonesia). Journal of Engineering and Applied Sciences, 13: 5391-5394. doi:https://doi.org/10.36478/jeasci.2018.5391.5394

Departemen Pendidikan Nasional. (2013) Kamus Besar Bahasa Indonesia. Medan: Bitra Indonesia.

Hanik, F. U., & Karyanti, T. D. (2014). Analisis Rasio Keuangan Daerah Sebagai Penilaian Kinerja (Studi pada Dinas Pendapatan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kebupaten Semarang). Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Perbankan Indonesia, 22(2), 143–156.

Mahsun, M. 2006. Pengukuran Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: BPFE

Mariani. (2015). Strategi Kepala Desa Dalam Meingkatkan Pendapatan Asli Desa Temiang Kecamatan Senayang Kabupaten Lingga Tahun 2013. E-Journal, 1–21.

Mohi, W. K., & Mahmud, I. (2018). Kualitas Pelayanan Publik di Desa Potanga Kecamatan Boliyohuto Kabupaten Gorontalo. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 6(4).

Mustaqim. (2016). Metode Penelitian Gabungan Kuantitatif dan Kualitatif/Mixed Methods Suatu Pendekatan Alternatif. Jurnal Intelegensia, 04(1), 1–24.

Nawawi, M. (2018). Pentingnya Kualitas Aparat Pemerintah Desa Dalam Pembangunan Di Desa Bedilan Kecamatan Belitang Kabupaten Oku Timur. Jurnal AKtual STIE Trisna Negara, 16(1), 28–38.

Novitasari, D., Laksmi Riani, A., Suyono, J., & Harsono, M. (2020). Organizational Context on Workplace Incivility and Turnover Intention. WSEAS TRANSACTIONS ON BUSINESS AND ECONOMICS, 17, 387–396. https://doi.org/10.37394/23207.2020.17.38

Novitasari, D., Riani, A. L., Suyono, J., & Harsono, M. (2021). The moderation role of ethical leadership on organisational justice, professional commitment, and organisational citizenship behaviour among academicians. International Journal of Work Organisation and Emotion, 12(4). https://doi.org/10.1504/IJWOE.2021.120718

Nur Feriyanto, Syeh Assery, Chairul Saleh and Sri Suryaningsum, 2017. A Little Aspect of Misbehavior in Organization (Case Study in Indonesia). Journal of Engineering and Applied Sciences, 12: 3870-3872. doi:https://doi.org/10.36478/jeasci.2017.3870.3872

Pananrangi, A. (2017). Kinerja Pemerintah Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Desa Siawung Kecamatan Barru Kabupaten Barru. STIA AL Gazali Barru, 2(1), 69–82.

Paramitha, L. M., Domai, T., & Suwondo. (2013). Kinerja Aparat Pemerintah Desa Dalam Rangak Otonomi Desa (Studi di Desa Gulun, Kecamatan Maospati, Kabupaten Magetan). Jurnal Adminitrasi Publik (JAP), 1(4), 91–100.

Priyastiwi, P., & Halim, A. (2018). The Influence of Supervisors Support and Protection Against Whistleblowing Decision in The Organizations of Local Government In Indonesia. The Indonesian Journal of Accounting Research, 21(03). https://doi.org/10.33312/ijar.362

Purnama, Y. H., Tjahjono, H. K., Assery, S., & Dzakiyullah, N. R. (2020). The relationship of organizational justice on job satisfaction and job performance in banking company. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3).

Rendra Risto Wuri, Kaunang, M., & Pioh, N. R. (2017). Kinerja Aparatur Pemerintah Desa dalam Meningkatkan Pelayanan Publik (Studi di Desa Sinsingon Kecamatan Passi Timur Kabupaten Bolaang Mongondow). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1–77.

Subandi, S., & Hamid, M. S. (2021). STUDENT SATISFACTION, LOYALTY, AND MOTIVATION AS OBSERVED FROM THE SERVICE QUALITY. Journal of Management and Islamic Finance, 1(1). https://doi.org/10.22515/jmif.v1i1.3552

Sugiman, S. (2018). Pemerintahan Desa. Binamulia Hukum, 7(1), 82–95. https://doi.org/10.37893/jbh.v7i1.16

Sugiono.(2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhartono, S., Sulastiningsih, S., Chasanah, U., Widiastuti, N. and Purwanto, W. (2023) “The Relationship of Leadership, Discipline, Satisfaction, and Performance: A Case Study of Steel Manufacture in Indonesia”, International Journal of Professional Business Review. São Paulo (SP), 8(2), p. e01146. doi: 10.26668/businessreview/2023.v8i2.1146.

Suwarno, J. (2012). Kualitas Pelayanan Pemerintahan Desa (Studi Pelayanan KTP Dan KK Di Desa Teluk Kepayang Kecamatan Kusan Hulu Kabupaten Tanah Bumbu). Jurnal Ilmu Politik Dan Pemerintahan Lokal, I, 184–213.

Torau, S. (2019). Analisis Kinerja Pemerintah Desa Dalam Pembangunan Masyarakat Di Desa Bontomanai Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar. Jurnal Ilmiah Pranata Edu, 1(2), 87–95. https://doi.org/10.36090/jipe.v1i2.602

Wikaningtyas, S. U., Tjahjono, H. K., & Suprihanto, J. (2023). Turnover Intention Model: Self -Determination Theory Approach. Quality - Access to Success, 24(194). https://doi.org/10.47750/QAS/24.194.20

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Nurcahyo, F., & Mahsun, M. (2023). KINERJA PELAYANAN PUBLIK DESA CATURTUNGGAL KECAMATAN DEPOK KABUPATEN SLEMAN. Jurnal Riset Mahasiswa, 1(1), 68–89. https://doi.org/10.32477/jurima.v1i1.758