Digitalisasi Ekonomi Sebagai Upaya Peningkatan Omzet UMKM di Sentra Industri Kasongan

Authors

  • Ainina Ratnadewati Universitas Sebelas Maret
  • Nur Widiastuti STIE Widya Wiwaha

Keywords:

Digital Economy, Gadget, E-commerce, Social Media, MSMEs

Abstract

This research aims to determine the impact the digital economy which includes gadget ownership, internet use, marketing through E-commerce, and advertising through social media on MSME turnover in the Kasongan Craft Industry Center. The data used are cross- sectional data, the independent variables are: possession of gadgets; and internet usage Internet use consists of: marketing through E-commerce and advertising through social media; while the dependent variable used is MSME turnover. This study uses primary data obtained from 30 samples of MSMEs at the Kasongan Handicraft Industry Center, Bantul Regency. The method used is multiple linear regression using the EVIEWS 10 application. All independent variabel affect dependen variabel. Aspects of the digital economy that affect MSME turnover in the Kasongan Industrial Center, Bantul Regency, namely: gadget ownership, internet use, and advertising through social media. Product marketing through E-commerce has no effect on turnover. This influence indicates that the majority of MSMEs in these centers have implemented the digital economy as a means to market their products. As a result, the marketing of these products increases turnover so that market penetration efforts also increase.

References

Aurellia, A., dkk. (2021) Optimalisasi Potensi Wisata Lembah Cinta Dan Umkm Di Desa Gajah Sebagai Strategi Pemulihan Dari Keterpurukan.Journal of Public Service, 5(1), pp. 151–157.

Bayu, D.J. (2020) .Jumlah Pengguna Internet di Indonesia Capai 196,7 Juta’, Katadata.Co.Id, (November), p. 2020.

Halim, A. (2020) Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), pp. 157–172.

Handayani, H.R. and Priastiwi, D. (2019) Analisis Pengaruh Jumlah Penduduk, Pendidikan, Upah Minimum, Dan Pdrb Terhadap Tingkat Pengangguran Terbuka Di Provinsi Jawa Tengah, Diponegoro Journal of Economics, 1(1), pp. 159–169.

Izzati, N. (2015) Motif Penggunaan Gadget Sebagai Sarana Promosi Bisnis Online di Kalangan Mahasiswa UIN Sunan Kalijaga, Jurnal ASPIKOM, 2(5), p. 374.

JANNAH, M. (2018) Analisis Pengaruh Biaya Produksi Dan Tingkat Penjualan Terhadap Laba Kotor, Banque Syar’i, 4(1), p. 267708.

Kementrian Komunikasi dan Informasi (2019) Perkembangan Ekonomi Digital di Indonesia: Strategi dan Sektor Potensia, pp. 1–68.

Lidwina, A. (2021) Penggunaan E-commerce Indonesia Tertinggi di Dunia. 2KataData, (April), p. 2021.

Masturi, H., dkk. (2021) Optimasi Gadget dan Implikasinya Terhadap Pola Asuh Anak. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), pp. 1–208.

Maulana, S.M., Susilo, H. and Riyadi (2015) Implementasi E-commerce Sebagai Media Penjualan Online (Studi Kasus Pada Toko Pastbrik Kota Malang’, Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), pp. 1–9.

Mona, M., Kekenusa, J. and Prang, J. (2015) Penggunaan Regresi Linear Berganda untuk Menganalisis Pendapatan Petani Kelapa. Studi Kasus: Petani Kelapa Di Desa Beo, Kecamatan Beo Kabupaten Talaud. d’CARTESIAN, 4(2), p. 196.

Muktar, Muchtia Hajari. (2018). Analisis Perkembangan Ekonomi Digital Terhadap Perkembangan Ekonomi Kreatif di Indonesia. Skripsi. Medan : FEB - UMSU.

Mulia, F. and Sulungbudi, B.M. (2020) Pemanfaatan Teknologi Digital Pada UMKM (Studi Penggunaan Internet Pada PPKM Kabupaten Bandung), 4(2), pp. 15–25.

Mulyani, Y.S. (2021) ‘E-commerce Solusi Pemasaran UMKM Dalam Mengembangkan Industri Pariwisata Di Tengah Pademi Covid-19 (Studi Kasus UMKM di Kota Tasikmalaya)’, Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(2), pp. 131–141.

Nurfajri, Hamid.A., Chalil. R.D,.(2021). Peran Media Sosial dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (Studi Kasus Kecamatan Idi Rayeuk Kabupaten Aceh Timur). Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(2), pp. 111-123.

Nurfitria, N. and Hidayati, D.R. (2011) Analisis Perbedaan Omzet Penjualan Berdasarkan Jenis Hajatan Dan Waktu (Studi Pada Catering Sonokembang Semarang), E-Journal Undip, pp. 1–28.

Pravestri, Ayu Okta. (2021). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Pendapatan Pelaku UMKM Sentra Kerajinan Gerabah Kasongan Kasihan Bantul.Skripsi.Yogyakarta:FEBI-UIN Sunan Kalijaga

Sa'adah (2013) Analisis Variabel-Variabel Sektor Riel dan Sektor Moneter yang Membentuk Keseimbangan Umum (Pendekatan Model IS-LM) Proceeding Call for Paper dan Seminar Nasional FE-UNS, pp. 30–31.

Sari, N.A. (2019)Pengaruh Perkembangan Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan Pelaku Usaha Umkm Di Kota Makassar, Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), pp. 1689–1699.

Setiawan, A.B. (2018) Revolusi Bisnis Berbasis Platform Sebagai Penggerak Ekonomi Digital Di Indonesi’, Masyarakat Telematika Dan Informasi : Jurnal Penelitian Teknologi Informasi dan Komunikasi, 9(1), p. 61.

Sumarno, M. (2010).Tingkat Adopsi Inovasi Teknologi Pengusaha Sentra Industri Kecil Kerajinan Gerabah Kasongan Kabupaten Bantu’, Jurnal Manajemen dan Wirausaha, 12(1), pp. 1–10.

Downloads

Published

2023-01-12

How to Cite

Ratnadewati, A., & Widiastuti, N. (2023). Digitalisasi Ekonomi Sebagai Upaya Peningkatan Omzet UMKM di Sentra Industri Kasongan. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper STIE Widya Wiwaha, 1(1), 114–124. Retrieved from https://jurnal.stieww.ac.id/index.php/semnas/article/view/634