Pengaruh Pengetahuan Investasi, Kemudahan Teknologi, dan Kemampuan Keuangan Terhadap Minat Investasi Generasi Millennial Di Pasar Modal
Keywords:
investment knowledge, technological convenience, financial ability, investment interestAbstract
Investment is essential to a country growth and economic development. This study examines the effect of investment knowledge, technological convenience, and financial ability on investment interest in the capital market. The population in this study were active students of the undergraduate accounting study program at university in Yogyakarta. The sampling technique used in this research is purposive sampling or a purposive sample. The samples obtained according to the criteria were 92 respondents of 120 respondents. The data collection method used an online questionnaire. The data analysis technique used descriptive analysis, multiple linear regression, and interaction tests. The results of this study indicate that: Investment knowledge does not affect students interest in investing in the capital market. The ease of technology affects students interest in investing in the capital market. Financial ability affects students interest in investing in the capital market. Investment knowledge balanced with financial ability will increase student investment interest. Student investment interest will be higher if the high financial ability and ease of use of technology.
References
Abdul, H. (2005). Analisis Investasi. Edisi Kedua. Jakarta: Salemba Empat.
Agestina, N. I., Amin, M., & Anwar, S. A. (2020). Analisis Pengaruh Modal Minimal, Pemahaman Investasi Dan Teknologi Informasi Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal DiTinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 9(01).
Aisyanti, M., Nugroho, R., & Dwihandoko, T. H. (2020). Pengaruh Motivasi Investasi, Pengetahuan Investasi Dan Kemajuan Teknologi Sebagai Variabel Moderasi Terhadap Minat Investasi Di Pasar Modal Pada Mahasiswa PTS Di Mojokerto (Studi Kasus pada Mahasiswa Ekonomi Universitas Islam Majapahit, STIE Al-Anwar Mojo. Universitas Islam Majapahit.
Bakhri, S., Aziz, A., & Sarinah, R. (2020). Pengetahuan dan Motivasi untuk Menumbuhkan Minat Berinvestasi pada Mahasiswa. Value: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 15(2), 60–73.
Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175.
Cahya, B. T. (2019). Pengaruh Motivasi dan Kemajuan Teknologi Terhadap Minat Investasi Saham. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 7(2), 192–207.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly: Management Information Systems, 13(3). https://doi.org/10.2307/249008
Grimes, P. W., Rogers, K. E., & Smith, R. C. (2010). High school economic education and access to financial services. Journal of Consumer Affairs, 44(2). https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01171.x
Hamonangan, D. (2007). Pengaruh pengetahuan investasi mahasiswa jurusan akuntansi terhadap minat untuk berinvestasi pada pasar modal di kota Palembang. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 5(2), 136–147.
Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2). https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
Kusmawati, K. (2011). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Berinvestasi Di Pasar Modal Dengan Pemahaman Investasi Dan Usia Sebagai Variabel Moderat. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi (JENIUS), 1(2), 103–117.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1). https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
Mitchell, O. S., & Lusardi, A. (2011). The Outlook for Financial Literacy. In Financial Literacy: Implications for Retirement Security and the Financial Marketplace. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199696819.003.0001
Mubarok, F. K. (2018). Peran sosialisasi dan edukasi dalam menumbuhkan minat investasi di pasar modal syariah. Inovasi, 14(2), 113–122.
Nur Sari, O., & Sani Muharrami, R. (2018). Pengaruh Pengetahuan, keuntungan, risiko dan modal minimal terhadap minat mahasiswa untuk berinvestasi di pasar modal syariah. IAIN Surakarta.
Putri, W. W., & Hamidi, M. (2019). Pengaruh literasi keuangan, efikasi keuangan, dan faktor demografi terhadap pengambilan keputusan investasi (studi kasus pada mahasiswa magister manajemen fakultas ekonomi universitas andalas padang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 4(1), 210–224.
Riyadi, A. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Untuk Berinvestasi di Pasar Modal (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). Skripsi--Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Rusda, D. A. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Investasi Di Pasar Modal Pada Mahasiswa Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.
Servon, L. J., & Kaestner, R. (2008). Consumer financial literacy and the impact of online banking on the financial behavior of lower‐income bank customers. Journal of Consumer Affairs, 42(2), 271–305.
Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment. Merrill New York.
Tandio, T., & Widanaputra, A. (2016). Pengaruh pelatihan pasar modal, return, persepsi risiko, gender, dan kemajuan teknologi pada minat investasi mahasiswa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2316–2341.
Widoatmodjo, S. (2009). Pasar Modal Indonesia: Pengantar dan Studi Kasus. Ghalia Indonesia.
Winantyo, A. G. H. (2017). Pengaruh Modal Minimal investasi, Pengetahuan Investasi, dan Preferensi Risiko Terhadap Minat Berinvestasi Mahasiswa. Universitas Sanata Dharma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fiegi Baruni dan Priyastiwi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.