Pengaruh Komunitas Fandom Dan Perilaku Konsumtif Terhadap Keputusan Pembelian Irasional Dengan Minat Beli Dan Kesediaan Membayar Sebagai Variabel Intervening

Studi Kasus: Pembelian Album dan Merch Penggemar Grup Exo di Twitter

Authors

  • Mayang Puspita Zahra STIE Widya Wiwaha
  • Uswatun Chasanah STIE Widya Wiwaha

Keywords:

fandom, consumptive behavior, buying interest, irrational buying decision, willingness to pay

Abstract

This study aims to analyse the effect that influence the irrational buying decision of album and merchandise Exo group by fans on Twitter 2022. The research is testing by directly are fandom and consumptive behaviour on irrational buying decision, and through intervening variables are irrational buying interest as mediation and willingness to pay as moderation. The population of this research is followers of @aeribase account twitter which is the fan base of Indonesian Exo group fans. By using purposive sampling technique, obtained 100 accounts twitter as research samples. Based on the result of study, there are effect of consumptive behaviour directly or through by irrational buying interest on irrational buying decision. Other variable is fandom has effect indirectly by irrational buying interest on irrational buying decision. The research also proves that there is a moderation effect of willingness to pay from irrational buying interest on irrational buying decisions.

References

Ananda, M., H adi, N., & Meiji, N. H. P. (2021). Di balik perilaku konsumtif NCTZEN dalam pembelian merchaindise NCT (studi kasus komunitas NCTzen Malang). Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(9), 1011–1026. https://doi.org/10.17977/um063v1i92021p1011-1026

Ariely, D. (2008). Las trampas del deseo. Barcelona: Ariel, 1–8. http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Las+Trampas+del+Deseo#0

Cesara, C. M., & Putri, Y. R. (2021). Analisis Gaya Hidup Penggemar Pada Fandom Kpop (Studi Pada Penggemar Wanna One Dalam Fandom Wannable Indonesia) Analysis of Fans’ Lifestyle in a Kpop Fandom (Study on Wanna One Fans in Wannable Indonesia Fandom). EProceedings of Management,7(3),6984–6992. https://openlibrarypub locations. telkomuniver sity.ac.id/index.php/management/article/viewFile/13732/13474

Damasta, Damajanti K (2020). Hubungan Antara Fanatisme Dengan Perilaku Konsumtif Pada Fans Jkt48 Di Surabaya. Psikologi, J., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N.

Fatmala, I. A. (2019). Anteseden Keputusan Pembelian Irasional: Studi Pada Penggemar K-Pop di Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 30(3), 157–167.

Ghozali, Imam. (2015). “Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS”. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Maghfiroh, A., Arifin, Z., & Sunati. 2016. Pengaruh Citra Merek terhadap Minat Beli dan Keputusan pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis, 40.

Manalu, N (2021). Analisis struktur kovarians indikator terkait kesehatan pada lansia di rumah dengan fokus pada kesehatan subjektif.

Oktafikasari, E., & Mahmud, A. (2017). Konformitas hedonis dan literasi ekonomi terhadap perilaku konsumtif melalui gaya hidup konsumtif. Economic Education Analysis Journal, 3(1), 684–697.

Rachman, T. (2018). Pengaruh Brand Ambassador, Perilaku Konsumtif, Dan Fanatisme Terhadap Keputusan Pembelian Produk Nature Republic Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.

R. Haida, et al. (2022). Pengaruh Faktor Pribadi dan Faktor Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Album Fisik Boy Group EXO di Indonesia. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 5(2), 109-179.

Rinata, A. R., & Dewi, S. I. (2019). Fanatisme Penggemar Kpop Dalam Bermedia Sosial Di Instagram. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 13. https://doi.org/10.14710/interaksi.8.2.13-21

Riyas, M. dan Herath, H. (2016). Impact of Brand Personality Determinants towards Purchasing Intention: A Study on Branded Umbrella Products in Sri Lanka. Kelaniya Journal of Management 4757.

Rofiatin, U., & Bariska, H. F. (2018). Pola Willingness to Pay (WtP) Dan Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Terhadap Pilihan Sayur Organik Dan Anorganik Masyarakat Kota Malang. Optima, 2(1), 18. https://doi.org/10.33366/opt.v2i1.898

Solimun, (2011). Analisis Variabel moderasi dan Mediasi. Program Studi Statistika FMIPA Universitas Brawijaya. Malang.

Umaidah, R. (2018). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan Dan Keputusan Pembelian Terhadap Kepuasan Konsumen 2.1. 2019, 12–36.

Downloads

Published

2023-01-12

How to Cite

Puspita Zahra, M., & Chasanah, U. (2023). Pengaruh Komunitas Fandom Dan Perilaku Konsumtif Terhadap Keputusan Pembelian Irasional Dengan Minat Beli Dan Kesediaan Membayar Sebagai Variabel Intervening: Studi Kasus: Pembelian Album dan Merch Penggemar Grup Exo di Twitter. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper STIE Widya Wiwaha, 1(1), 288–303. Retrieved from https://jurnal.stieww.ac.id/index.php/semnas/article/view/646