PENGARUH CUSTOMER REVIEW DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MIE NYINYIR PADA APLIKASI SHOPEE FOOD

Authors

  • Arum Ambarwati STIE Widya Wiwaha
  • Aulia Nissa Khoiri STIE Widya Wiwaha
  • Nafisa Rahma Dewi STIE Widya Wiwaha
  • Nazilah Lailatul Habiba STIE Widya Wiwaha
  • Wintan Prastiti STIE Widya Wiwaha

Keywords:

Customer Review, Sales Promotion, Purchasing Decisions

Abstract

Mie Nyinyir is one of the popular online and offline culinary in Yogyakarta. Although there are some branches of store, they always full of orders. This study aims to analyse the influence of customer reviews and sales promotions on consumers purchasing decisions. This study used quantitative methods, by distributing questionnaires. The samples were 41 respondents of Mie Nyinyir consumers. The analysis method used instrument tests, classical assumption tests, multiple linear regression tests, hypothesis tests, and determination coefficient tests. The results showed that customer reviews and sales promotions have a positive and significant impact on purchasing decisions.

References

Alma, B. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asiyah. (2021). Pengaruh Penilaian Produk dan Ongkos Kirim Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Shopee Di Kabupaten Ponorogo.

Daniel, M. (2002). Metode Penelitian Sosial Ekonomi. Jakarta: Bumi Aksara.

Filieri, R. (2014). What makes online reviews helpful? A diagnosticity-adoption framework to explain informational and normative influences in e-WOM. Journal of Business Research. https://doi.org/Availableat:10.1016/j.jbusres.2014.11.006nhttps://ejwl.idm.oclc.org/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=101922563&site=ehostlivenhttp://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0148296 31400349X

Ghozali, I. (2009). “Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS". Semarang: Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Cetakan ke VIII (Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.; 8th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Goyette, I., Ricard, L., Bargeron, J., & Marticotte, F. (2010). E-Wom: Word of Mouth Measurement Scale for E-Service Context. 27, 5–23.

Haryanto, R. (2020). Manajemen Pemasaran Bank Syariah (Teori dan Praktik). Pemekasan: Duta Media Publishing.

Haryati, M. (2007). Model dan Teknik Penilaian Pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gedung Persada Press.

Khammash, M. (2008). Electronics Word-Of-Mouth:Antecedent of reading customer reviews in on-line opnion platforms: A Quantitative Study From the UK Market. ADIS International Conference.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran, Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran 1 (13th ed.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran. Jilid 1 & 2 (12th ed.). Jakarta: PT Indeks.

Munandar, A. S. (2001). Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta: Universitas Indonesia.

Pondaag, T. O., & Soegoto, A. S. (2016). Evaluasi Strategi Promosi Dan Penjualan Terhadap Evaluation of Promotion Strategy and Sales Toward Competitive Advantage At. Emba. 4(2), 133–143.

Purhantara, W. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Bisnis. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sari, V. N. (2019). Pengaruh Gratis Ongkos Kirim, Diskon dan Iklan Shopee Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha Yogyakarta.

Satibi, I. (2011). Teknik Penulisan Skripsi, Tesis & Disertasi. Bandung: Ceplas. Kingsnorth, S. (2016). Digital Marketing Strategi.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutisna. (2002). Perilaku Konsumen & Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Utin, R., Mashudi, & Warneri. (2020). Pengaruh Promosi Gofood Terhadap Keputusan Pembelian Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fkip Universitas Tanjungpura.

Wawi, & Wicaksono, P. (2020). Pengaruh Diskon Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Melalui Aplikasi Go-Food (Studi Kasus Pada Mahasiswa Brawijaya).

Zulfikar. (2016). Pengantar Pasar Modal dengan Pendekatan Statistika (1st ed.). Yogyakarta: Deepublish.

Downloads

Published

2023-01-12

How to Cite

Ambarwati, A., Nissa Khoiri, A., Rahma Dewi, N., Lailatul Habiba, N., & Prastiti, W. (2023). PENGARUH CUSTOMER REVIEW DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MIE NYINYIR PADA APLIKASI SHOPEE FOOD. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper STIE Widya Wiwaha, 1(1), 125–140. Retrieved from https://jurnal.stieww.ac.id/index.php/semnas/article/view/652